آموزش نکات کلیدی و اصول طراحی یک لوگو(آرم)

http://emofile.sellfile.ir/prod-601045-%D9%81%D8%A7%DB%8C%D9%84+%D9%81%D9%84%D8%B4+Smart+S4050+Leto+C1+%D8%A8%D9%87+%D9%87%D9%85%D8%B1%D8%A7%D9%87+%D8%AD%D9%84+%D9%85%D8%B4%DA%A9%D9%84+%D8%B3%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D9%84.html?r=10302

آموزش نکات کلیدی و اصول طراحی یک لوگو(آرم)

آموزش نکات کلیدی و اصول طراحی یک لوگو(آرم) کاملا جامع و کاربردی برای اینکه لوگوی برندتان را حرفه ای تر بسازید.

مهراد رجبی هستم و پس از سالها فعالیت تخصصی در زمینه گرافیک قصد دارم در ادامه آموزش های تخصصی حوضه گرافیک (طراحی لوگو ، طراحی دکوراسیون ، گرافیک سایت ، رنگ بندی سایت و لوگو و … )  مطالبی را به شکل بسیار خلاصه خدمت شما ارائه نمایم، دلیل اینکه بنده با وجود مشغله بسیار وارد مباحث آموزش شدم چیزی نبود جز شنیدن و دیدن اشتباه ترین آموزش ها و حتی مطرح شدن اشتباهات بزرگ در کلاس های دانشگاهی، خب البته طبیعی هم هست فردی خود هیچ سابقه و خلاقیتی در گرافیک ندارد، آموزشی هم در شان خود خواهد داشت.اخیرا فیلم کلاسی در دانشگاه تهران را دیدم که به وحشتناک ترین حالت ممکن و ژست بی نظیر، نادرست ترین تصورات خود را به دانشجویان دیکته می کرد و چنان از عدم خلاقیت در کشور نالان بود که گویی خود خلاق ترین گرافیست جهان است، یکی از مضحک ترین گفته های این فرد این بود که تا می توانید از جلوه های نرم افزار مثل سایه و برجستگی و … در طراحی لوگو استفاده کنید، تدریس گرافیک چیزی نیست که با روخوانی یک جزوه بتوان کاری پیش برد، متاسفانه سیستم آموزشی دچار مشکلات عدیده ای است که بنا نداریم وارد نقد شویم ولی به گفته کنفوسیوس افروختن شمعی بهتر از لعن و نفرین به تاریکی است/

از تک تک شما دوستان عزیز و همکاران گرانقدر خواهش می کنم با راهنمایی و انتقادات خود مسیر هموارتری برای ما فراهم آورید.

لطفا در استفاده های دیگر، منبع را دقیق ذکر نمایید.

برند مشخصه های بسیاری می باید داشته باشند و در این میان لوگو مهم ترین وجه تصویری برند در هویت بصری و … محسوب میگردد، طراحی استاندارد و علمی سبب قدرت و ماندگاری برند شده و این عامل طلایی عنصری تعیین کننده در تصورات ذهنی مخاطبان برند خواهد بود.

طراحی و اجرای شامل یک پروسه خاص توام با تفکر گرافیکی است و خلاقیت بیشتری نسبت به دیگر طرح های گرافیک دارد.

تمرین مهمترین توصیه من شما در این زمینه است، طراحی لوگو (آرم) نیاز به دانش گرافیک دارد و پس از فراگیری اصول علمی گرافیک شما حتما با ممارست بسیار تمرین های مداوم و هدفمند به ایده ها و اجراهای خلاق دست خواهید یافت.

http://emofile.sellfile.ir/prod-601045-%D9%81%D8%A7%DB%8C%D9%84+%D9%81%D9%84%D8%B4+Smart+S4050+Leto+C1+%D8%A8%D9%87+%D9%87%D9%85%D8%B1%D8%A7%D9%87+%D8%AD%D9%84+%D9%85%D8%B4%DA%A9%D9%84+%D8%B3%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D9%84.html?r=10302

گام اول در آموزش طراحی لوگوی استاندارد :

صورت وضعیت بنویسید

کلیه نیازهای برند شامل مشتریان، نوع محصول یا خدمات، موقعیت جغرافیایی، گستره توزیع، برنامه های آتی و تمام صحبت های کلیدی مشتری را در قالب فرم هایی ثبت نمایید، یقین داشته باشید چه چیزی را برای چه کسی طراحی می کنید، لوگو یک شرکت سرگرمی را برای یک مجموعه بازاریابی طراحی نکنید، صحبت های مشتری را به دقت گوش کنید، از مشتری سفارش دهنده لوگو سوال بپرسید و به دقت به صحبت های او گوش کنید و به محض اینکه از بحث خارج شد، به گفتگوی تخصصی خود بگردانید، هنر کنترل افکار مشتری که غالب اوقات بی هدف و پراکنده است را بدست بیاورید، این در آینده حرفه ای شما بعنوان گرافیست تعیین کننده خواهد بود.

از مشتری در خصوص رنگهای مورد علاقه او در برندهای دیگر، تعریف او از لوگو(آرم) و استراژی برند سوال کنید و همه این موارد را در یک فرم جمع بندی و تدوین کنید، از این اطلاعات بازخوردهای خوبی می گیرید. اطلاعات بدست آمده را برای شروع فرآیند طراحی لوگو(آرم) مطالعه کنید، مثلا اگر قصد طراحی یک مرکز موسیقی را دارید، کلید سل یا شکل از یک ساز موسیقی می تواند برای شروع طراحی ایده اولیه خوبی باشد، اینکه این لوگو که شما در نهایت به آن می رسید تا چه خلاقانه و بدیع باشد بستگی به تدوین اطلاعات و میزان تسلط شما به طراحی دارد.

روش های کلاسیک در طراحی لوگو(آرم) هنوز بهترین هستند.

پس از مرحله قبلی شما نیاز به اجرای ایده های خود روی کاغذ دارید، مراحل قبلی را می توان به تئوری تشبیه کرد و این مرحله را به اجرای طرح قابل لمس روی کاغذ

در طراحی دستی لوگو از هر وسیله ای که دوست دارید استفاده کنید: مداد یا قلم دلخواه، حتی ابعاد لوگو هم چندان مهم نیست، بسته به توانایی شما می تواند ریز یا درشت طراحی و اصلاح گردد. ولی بیشترین وقت شما در این مرحله باید صرف شود، اصلی ترین تفاوت طراحی یک لوگو عالی مثل اپل با یک کار کم ارزش مثل همراه اول در اینجا شکل میگیرد.

استفاده از اینترنت را به حداقل یا در صورت امکان حذف نمایید، علی رغم توصیه برخی افراد شاید بتوان گفت ناآگاه که در کلاس های آکادمیک گرافیک توصیه می کنند از اینترنت و طرح های دیگر طراحان استفاده کنید و کپی نه

من قاطعانه می گویم دوستان عزیز تا حد ممکن سراغ این کار نروید، من معتقدم دیدن سبک و سیاق طراحی دیگران به شما جهت می دهد و این به خلاقیت شما لطمه خواهد زد، مطمئن باشید اگر طراح لوگو شرکت اپل، طراحی این لوگو زیبا و در نهایت استاندارد و بی همتا را با دیدن سایر طرحهای دیگر طراحان در زمینه کامپیوتر آغاز می کرد، نتیجه لوگو را به همراه نداشت و طرحی می شد شبیه بی شمار کار دیگر.

پس اندیشه خود خود شما می تواند سرنوشت شما را تغییر دهد نه کپی اینترنتی.

 ساده و مینیمال 

هر چه لوگو ساده تر باشد راحت تر قابل تشخیص است. برای مثال، لوگوی aplle یکی از ساده ترین لوگوهای دنیا است که در عین حال به راحتی قابل تشخیص و شناسایی است. 
قانون ساده طراحی کردن را از هم اکنون در برنامه کاری خود قرار دهید. اغلب با یک طرح پیچیده روبرو می شوید اما در نهایت به یک طرح ساده دست پیدا می کنید. 

پس از تثبیت رو طرح حالا موقعی است که باید از دنیای دیجیتال هم کمک بگیرید، نرم افزارهای گرافیکی مثل ایلوستریتور، کورل درا، اتوکد و …

بزرگترین ایراد دنیای دیجیتال را شاید بتوان در این خلاصه کرد: جابجایی و مونتاژ

عجله نکنید این مطلب ادامه دارد، قبل از اینکه قضاوت کنید اندکی تامل در این خصوص داشته باشید، هدف من مخالفت با تکنولوژی و … نیست، اینکه عنوان شد ایراد به جهت استفاده افزارگسیخته و بدون اندیشه از جابجایی عناصر با اشاره و غفلت از توجه به فرم

از جلوه های کامپیوتری بپرهیزید:

در نرم افزارهای چون Adobe Illustrator, Freehand, Photoshop بی شمار حالت سایه، درخشش، برجستگی و … وجود دارد، به یاد داشته باشید هیچ لوگو موفق با سایه و جلوه کامیپوتری به موفقیت دست پیدا نخواهد کرد.

سیر تکاملی اپل را در نظر بگیرد و ببینید با وجود پیشرفت بسیار زیاد نرم افزارها، لوگو این شرکت اتفاقا جلوه های ساده خود نظیر برجستگی را هم حذف نمود.

استفاده در موارد خاص

لوگو در کلیت خود در هر شرایطی استانداردهای خودش را دارد ولی گاهی اوقات مثلا کارکردی اختصاصی و بسیار گسترده در زمینه ای خاص مثل وب یا تلویزیون را دارد.

در این حالت می توانید از جلوه سه بعدی یا گرافیک های برجسته، گرادیانت و سایه می توانید به کار اضافه کنید. به یاد داشته باشید این گرادیانت یا برجستگی جز اصلی لوگو به شمار نمی آید و در صورت استفاده در موارد بسیار نادر ، کارکرد تزئینی دارد، نه پر کردن خلا طراحی و خلاقیت

خلاقیت شجاعت هم نیاز دارد

 برای برنده شدن در یک رقابت، باید به خود به عنوان یک طراح که دارای یک سبک خاص و منحصر به فرد است اطمینان و اعتماد داشته باشید. به جای کپی و تقلید از یک سبک یک طرح دیگر، ابداع گر بوده و در بین انبوهی از طراحان برجسته باشید.

طرح متعادل

تعادل در طراحی لوگو امر بسیار مهمی است، چون ذهن ما به طور طبیعی در صورتی طرحی را دلپسند و جذاب ارزیابی می کند که آن طرح متقارن و دارای تعدل باشد. 
با حفظ تعادل میان طرح های گرافیکی، رنگ ها و سایز عناصر در هر طرف طرح، یک لوگوی متعادل طراحی کنید. هر چند گهگاه می توان قانون تعادل را شکست، اما به یاد داشته باشید که لوگوی شما را انبوهی از مردم دیده خواهد شد نه فقط توسط کسانی که این لوگو برای آنها خوشایند است و آن را بهه عنوان یک اثر هنری بی نظیر تلقی می کنند، بنابراین طراحی یک لوگوی متعادل یکی از اصول مهم طراحی لوگو است. 

استفاده هوشمندانه از رنگ 

تئوری رنگ بسیاری پیچیده است، اما طراحانی که اصول آن را درک کرده اند قادر به استفاده از مزایای آن در طراحی های خود هستند. 

اصولی که باید آنها را به یاد بسپارید عبارتند از: 

-از رنگ هایی استفاده کنید که در چرخه رنگ به هم نزدیک هستند. مثلا برای یک پالت گرم از رنگ های قرمز، نارنجی و درجات مختلف رنگ زرد استفاده کنید. 
– از رنگ های خیلی روشن استفاده نکنید چون این رنگ ها به سختی دیده می شوند. 
– لوگو باید در رنگ های سیاه، سفید و خاکستری و همچنین در دو رنگ نیز زیبا و جذاب به نظر برسد. 

– گاهی شکستن قوانین مانعی ندارد،  مطمئن شوید برای این کار دلیل قانع کننده ای دارید.

تایپوگرافی اختصاصی

تا حد ممکن از بکار بردن فونت در کنار لوگو بپرهیزید، یعنی هر لوگو بهتر است تایپوگرافی و تایپ فیس خود را داشته باشد، این تایپوگرافی یا تایپ فیس که در مباحث آتی مفصلا به آنها خواهیم پرداخت، حتما باید یک سبک باشد.

اگر به دلایلی واقعا ناچار به استفاده از فونت هم شوید، چند نکته را رعایت کنید

اول اینکه به هیچ عنوان و تحت هیچ شرایطی از دو فونت استفاده نکنید.

انتخاب فونت را کار آسانی تلقی نکنید و موارد مختلف را در این بخش لحاظ کنید، اگر نیاز به استفاده همزمان از فونت فارسی و انگلیسی دارید تلاش کنید تا این دو هماهنگی و هارمونی لازم با یکدیگر را داشته باشند، در میان فونت های انگلیسی از گروه تایمز رومنز استفاده نکنید زیرا اندازه قلم در این سبک از حروف به شکل ناموزنی کم و زیاد است و در استفاده کاربردی مشکلات زیادی را به دنبال خواهد داشت.

در فونت های فارسی از بکار بردن فونت های عربی بپرهیزید.

رسمیت شیک

در نهایت با تمام توضیحات و نکات ذکر شده طراحی لوگو (آرم) موفق به یک چیز ختم میشود: معرفی و به رخ کشیدن برند

اینکه شما بعنوان گرافیست تا چه حد به این هدف رسیده باشید، از زوایای مختلف قابل بررسی است، ولی عوامانه ترین تصور سفارش دهندگان از لوگو به خاطر سپردن شدن آن توسط عموم مردم است

ترکیب عناصر عنوان شده  یعنی سبک، رنگ، تایپوگرافی و اصالت

اینها در طراحی شما نقش حیاتی خواهند داشت و بی توجهی به هر یک از اصول مطرح شده لطمه به کار راه به همراه می آورد.   میزان تطابق با اصول پایه را در نظر بگیرید.

هر چند ممکن است بخواهید دستورالعمل را کمی تغییر دهید، اما باید این مراحل را در طراحی هر لوگو دنبال کنید. 

این به شما کمک می کند کارتان ساده ترشده، کار هدفمند و سازماندهی شده بماند، تمرکز روی قسمت هایی که لازم است از بین نرود و بهترین کیفیت و منسجم ترین نتایج را به دست آورید. 

 

منبع مطلب : اینجا

1 پاسخ
  1. الهام
    الهام می گوید:

    سلام
    دست مریزاد. ای کای باز هم این نکات رو ادامه بدید ما که تو دانشگاه هیچ چیز به درد بخوری یادنگرفتیم هر چی هم گفتن فقط سردرگمی بود

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *