میزان تاثیرگذاری طراحی گرافیک در موفقیت وب سایت

میزان تاثیرگذاری طراحی گرافیک در موفقیت وب سایت

میزان تاثیرگذاری طراحی گرافیک در موفقیت وب سایت

میزان تاثیرگذاری طراحی گرافیک در موفقیت وب سایت به صورت کامل شما با مطالعه این مقاله متوجه تاثیر به سزای گرافیک سایت بر سایت شما .

مقدمه:

در ابتدا لازم به توضیح است این مقاله به جهت آن تهیه و  تدوین شده که در تمام سایتهای فارسی، هیچ مرجعی که آن را به عنوان منبع علمی و قابل استناد در این حوزه معرفی کرد، وجود نداشت.

مطالب بسیار اندک که در زمینه طراحی گرافیک وب معمولا سه دسته اند:

گروه اول: رونویسی صرف از کتابهای قدیمی در مباحث روانشناسی رنگهاست.

گروه دوم: تصورات شخصی افراد بدون هیچ مطالعه و پایه تجربه قابل قبول

گروه سوم: این مطالب را می توان بازی با کلمات دانست، استفاده از تیترهای فریبنده و بزرگ ، با هدف افزایش ترافیک برای سایتی که این مقالات را درج می کند، هدف اصلی است.

درکشور ما طراحی و گرافیک وب به همین دلایل دارای چهارچوب مدون و سیستمی نشده و همچنان فرصتهای زیادی به همین دلیل از دست سایتهایی که می توانند سعود کنند و موفق باشد می رود.

اینکه مشتی کلمات تخت عناوین علمی به خورد مخاطب داده می شود و هدفی جز افزایش ترافیک سایت ندارد، تاسف بار است ولی خوشبختانه در دنیای وب امروز چنین رفتاری در بلند مدت، از سوی مخاطب پس زده میشود.

چگونه درک درستی از رنگ و گرافیک یک وب سایت به دست بیاوریم؟

لازم است چند آیتم از جمله: موضوع سایت، میزان مطالب و محتوا، ماهیت سایت، رقبا یا همکاران مد نظر قرار بگیرد.

به یاد داشته باشید برای هر یک سوالات پاسخ روشن و کاملی باید داشته باشید.

مثال:

تصور کنید زمانی شما در حال طراحی سایتی هستید که قرار است یک محصول لبنی یا شاید نوشیدنی جدید را معرفی کنید، شاید نیاز باشد روی اینکه حس استریل یا خنکی به مخاطب انتقال داده شود، تاکید کنید

پس بر خلاف نظر قدیمی ها (ایجاد تردید و عدم اعتماد به واسطه حضور رنگهای سرد) ، باید به سراغ طیف رنگهای سرد بروید و اگر با هدف و هوشمندی اینکار را به اتمام برسانید، موفقیت کار شما قطعی است.

به دنبال استثناها نباشید:

در طول سالها فعالیت حرفه ای، بارها و بارها در جلسات طراحی گرافیک وب برای برندهای مختلف ایران به عنوان مجری حضور داشتم، تقریبا همیشه فرد با افرادی در جمع ترکیب تصمیم گیری برندها به عنوان مخالف در هر شرایطی بوده اند، اینها برای اینکه خودی نشان دهند، در هر شرایطی و اساسا بدون توجه به کیفیت کار انجام شده، به هر شکل ممکن  شاهد مثالی هم برای مخالفت سرسختانه خود پیدا می کنند.

به جرات می توان گفت بسیاری از ایده ها و طراحی های ناب و خلاقانه به دلیل وجود چنین نگاهی در کشور هیچگاه فرصت اجرا پیدا نکرده و در همان ابتدا کنار گذاشته شده.

اینکه برند اپل چرا چنین کرده یا نکرده، نمی تواند مصداقی برای شرایط فعلی یک شرکت یا یک محصول متفاوت در ایران باشد. مقایسه طراحی گرافیک وبسایتی که در حال حاضر در ایران فعالیت می کند با شرکتی که در ابعاد جهانی و پیشنیه خاص در سراسر جهان به خوبی شناخته شده است ، نه تنها کمکی نمی کند که بلکه لطمه هم می زند.

تمام تلاش کسی که سعی در مخالفت دارد معولا در 2 هدف خلاصه میشود:

یا قصد دارد به دیگر همکاران، شرکا، مدیران و … نشان دهد از جایگاه علمی و بالایی برخوردار است و می تواند حرفی بزند، و یا اینکه قصد دارد با ایجاد شکاف و اختلاف بین مجریان و سفارش دهندگان و در نهایت قطع همکاری ، مجری جدیدی را جایگزین کند و در پس از جایگزینی سهمی از پروژه را به عنوان واسطه گری به دست آورد.

متاسفانه در مجموعه تصمیم گیری شرکت های ایرانی ، چنین افرادی معمولا در سطوح مختلف وجود دارند، و نمی توان ضربه های این ها را در پروژه نادیده گرفت.

در آموزش های بعدی به طور مفصل به نحوه برخورد با چنین شرایطی خواهیم پرداخت.

و نحوه عملکرد آن در طراحی گرافیک وب باشد، مورد مقایسه باشد

تعریف طراحی گرافیک:

ایجاد هارمونی بین محتوا و تصاویر با استفاده از عناصر و المانهای گرافیکی روی یک تم رنگی ،در جهت رسیدن به نهایت زیبایی در کنار دسترسی آسان کاربران به محتوا می باشد.

الزام یا سلیقه:

امروزه با افزایش انبوه رقبا در وب اهمیت طراحی گرافیک وب و  تاثیر آن روی میزان بازدید، ماندن یا ترک صفحه، اعتماد و به خاطر سپاری و در نهایت موفقیت سایت ،بیش از گذشته به چشم می خورد.

همانطور که اگر شما  نگاهی به سیر تکاملی بسته بندی محصولات داشته باشید پی به رشد حیرت انگیز آنها می برید، در بررسی کارشناسانه تکامل گرافیک وب، این صنعت بسیار پیچیده تر از قبل شده و تعیین کننده اصلی در برخورد کاربران با سایت است.

حتی علیرغم تصور عموم؛ محتوا هم در سایه طراحی و گرافیک وب، می تواند جذاب باشد.

2323 تصور  اشتباه طراحان سایت:

باورهایی نادرستی در گذشته وجود داشت که متاسفانه امروز هم به آنها استناد می شود مثل:

  • سایتی که بدون اسکرول باشد، لزوماً کاراتر و از نظر کاربران بهتر است.
  • استفاده از زنگهای گرم سبب اطمینان کاربر و رنگهای سرد، بی میلی و تردید را به همراه می آورد.
  • برای سایت طولانی بودن همراه با استفاده از تصاویر بسیار بزرگ برتری محسوب میشود.
  • در سایت های رسمی نباید منو از حالت کلاسیک خود خارج شود.

و البته جملات بسیاری دیگر ……

اینها همه اشتباه هستند

باید از کسی که چنین باوری دارد پرسید:

میانگین سنی کاربران گروه هدف چقدر است؟

موضوع سایت بر چه چیزی تمرکز دارد؟

چه پیامی قرار است انتقال داده شود؟

تم رنگی و کنتراست تصاویر چیست؟

تعداد و حال و هوای عکس های به صورتی خواهد بود؟

دوره تغییر تصاویر چقدر است؟

تصاویر عمومی هستند یا اختصاصی؟

 

 

 

واکنشگرایی (Responsive) در طراحی گرافیک سایت:

آمار دقیقی از میزان استفاده کاربران ایرانی از تبلت و گوشی برای بازدید از وب در دست نیست، ولی مسلما این روند با سرعت بسیاری در حال افزایش است.

واکنشگرایی با این افزایش، تاثیر خود را نشان می دهد. در سایتهای ایرانی معمولا تصور درستی از کاربرد سایت وجود ندارد. سفارش دهندگان بیشتر مواقع اطلاعات کافی در این زمینه را ندارند و همکاران طراح وب سایتها هم معمولا متحمل این زحمات نمی شوند با به طور کامل دانش انجام این امر را در اختیار ندارند

نتیجه این که فرصت های بسیاری برای موفقیت یک سایت که در زمینه واکنشگرایی (Responsive) در طراحی گرافیک وبسایت دقت و وسواس به کار نبرده از بین می رود.

کاربران به طور میانگین در بازه زمانی کمتر از 10 دقیقه آنلاین هستند، پس بازار بزرگی همین جاست

از دست ندهید…

جلب نظر گروه های هدف به یک مسئله ی خاص زمانی رخ می دهد که طیف رنگی جذابی در سوق دادن به محتوا انتخاب شده باشد.

بهینه سازری تصاویر در طراحی گرافیک وب سایت:

بهبود و بهینه سازی تصاویر برای افزایش سرعت لود شدن انجام میشود.

کاربران معمولا زمان زیادی برای باز شدن صفحات صرف نمی کنند و با طولانی شدن سرعت ، سایت را ترک می کنند.

نمایشگرها هم به طور عام تصاویر با کیفیت 72dpi (pixels/inch)  نمایش می دهند، پس کیفیت های بالاتر و حتی پایین تر کار شما را دچار نقص خواهند کرد.

در ذخیره سازی تصاویر و المانهای گرافیکی هم باید از ذخیره سازی ویژه وب Save for web  استفاده کنید، این کار یا توسط نرم افزارهای اختصاصی این کار و  یا محیط های عمومی تر مثل فتوشاپ صورت می پذیرد.

در این مدل از ذخیره سازی، دامنه تنوع رنگی کمتر شده و نتیجه حجم عکس کاهش قابل توجهی می نماید. کیفیت در این شیوه دچار افت نمی شود چرا که چشم انسان آنقدر حساسیت ندارد.

 

 

 

0 پاسخ ها

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *